SOUTĚŽ - ARCHITEKTONICKÁ STUDIE
DOPRAVNÍ TERMINÁL VELESLAVÍN
PRAHA, 2018
"Jako jedno ze vstupních míst po příletu do Prahy a významný dopravní uzel, bylo estetické ztvárnění uchopeno velkoryse."
Anotace
Předmětem návrhu je architektonická studie komplexu železniční stanice, Praha – Veleslavín. Tato stanice vznikne v příštích letech, v rámci připravované modernizace a novostavby trati Praha, Veleslavín – Praha, Letiště Václava Havla. Majetkové uspořádání území a stejně tak navržených staveb je smíšené, to mělo značný vliv na samotný koncept řešení.
Zadání
Komplexní řešení území včetně výstavby nového dopravního terminálu, s návazností na autobusovou, vlakovou a tramvajovou dopravu, včetně napojení na metro. Dále také začlenění nového komunitního centra, tržiště a vznik nových prostor pro gastronomické a komerční služby.
Lokalita
Budoucí centrum Veleslavína leží v těžišti městské části Prahy 6, na rohu Evropské a Veleslavínské ulice.

„Samotná střešní rovina je pak styčným bodem, který propojuje jednotlivé investiční záměry v řešeném území.”
Jako jedno ze vstupních míst po příletu do Prahy a významný dopravní uzel, bylo estetické ztvárnění uchopeno velkoryse. Hlavní nosnou myšlenkou celého návrhu je přiblížení dvou hlavních dopravních os - Evropské třídy a železničního koridoru. Návrh přijal tyto osy a jejich půdorysné stopy za své, využil jejich křivek a v nejužším místě jejich přiblížení situoval - Centrum Nádraží Veleslavín. Kompletní centrum stanice Veleslavín překlenuje střešní rovina, jež se stane charakteristickým poznávacím bodem a zároveň funkčním prvkem celého areálu. Tato rovina se skládá z několika prolnutých linií, jež kopírují stávající a navržené dopravní koridory. Vytváří kryté prostory a svým uspořádáním obtéká prostor, jež by se mohl stát novým, tepajícím středem subcentra Prahy 6.


"Etapizace projektu byla nutností a inspirací zároveň."
FÁZE 1 -> V této fázi proběhné výstavba železniční stanice Veleslavín. Tato část výstavby bude financována a provozována Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Nezbytnou součástí, bude napojení stanice na hromadnou dopravu včetně metra.
FÁZE 2 -> Dalším krokem bude vstup městské části Prahy 6 do komplexu stanice. Výstavba proběhne v severní linii centra, při městské třídě Evropská. Vznikne zde zastřešení vybudovaných ploch pro MHD, taxi a kiss&ride.
FÁZE 3 -> Posledním, uzavírajícím krokem bude vznik východní zástavby. Ta bude financováno opět soukromým subjektem,






